Skip to main content

Участь у Форумі про комплексну сексуальну освіту

 |  uisr

12 грудня ГО «Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка» на запрошення БФ «Здоров’я жінки і планування сім’ї» долучився до роботи Форуму «Комплексна сексуальна освіта: діалог із сучасним поколінням в умовах інклюзії та мультикультурності». 

Фонд з 1996 року працює у сфері громадського, сексуального та репродуктивного здоров’я України та послідовно проводить інформаційно-просвітницькі заходи із захисту репродуктивного та сексуального здоров’я, впроваджує профілактичні програми з неінфекційних захворювань та запобігання онкологічним захворюванням. 

Цей Форум став важливою подією, яка продовжила багаторічну роботу над захистом здоров’я дівчат і жінок. Він обʼєднав медиків, освітян, представників громадських організацій і державного сектору, щоб подолати існуючі прогалини і знайти рішення як впровадити комплексну сексуальну освіту у навчальних закладах та як адаптувати її до віку та потреб дітей, підлітків і молоді.

Соціологічні дослідження свідчать про те, що перший сексуальний досвід більшість людей набуває в підлітковому віці. Сексуальний дебют для багатьох підлітків виступає способом досягнення статусу «дорослого». Адже в нинішньому суспільстві немає нічого, що відповідало б обряду ініціації дівчат і хлопців. Сучасна світська культура сфокусована на інших аспектах дорослішання: закінченні школи, вступі до закладу вищої освіти або на початку трудової діяльності. Через це молоді люди стикаються зі сферою інтимних і сексуальних відносин непідготовленими. Зокрема, вони часто не мають необхідних знань для того, щоб забезпечити свою безпеку і уникнути незапланованих вагітностей і захворювань, що передаються статевим шляхом. Батьки, педагоги, медіа мають допомогти підліткам набути навичок та обізнаності, необхідних для раціональної (безпечної) поведінки у цій сфері.

В межах Форуму директорка «УІСД ім. О.Яременка» Тетяна Бондар представила «Досвід сексуальних стосунків та вживання психоактивних речовин серед учнівської молоді» на основі даних останніх хвиль міжнародних опитувань HBSC та ESPAD.

Результати опитування свідчать, що кожен десятий підліток вже має досвід сексуальних відносин. До досягнення 17-річного віку досвід сексуальних стосунків мають вже 35% підлітків: по 4% в 13 та 14 років, 10% в 15 та 17% в 16 років.

Тільки серед 12-річних респондентів жоден не заявив про наявність сексуального досвіду.

17-річних підлітків, які ствердно відповіли на це питання вже 28%.

Причому деякі діти зазначали, що їх вік здобуття сексуального досвіду був в 11 або менше років і серед них хлопців більше, ніж дівчат.

Хлопці повідомляють про наявність сексуального досвіду значно частіше, ніж дівчата (відповідно 13% та 8%).

Більшість підлітків, які здобули перший сексуальний досвід після 13 років, повторно вступають у сексуальні відносини. Їхнє статеве життя набуває регулярного характеру. Кількість респондентів, які мають неодноразові сексуальні стосунки, з віком поступово зростає.

Переважна більшість (70%) опитаних підлітків, які мають сексуальний досвід здобули його, коли їм було 15 років або менше, тобто раніше віку згоди (16 років).

Якщо поглянути на порівняльну статистику щодо середнього віку вступу у сексуальні стосунки за роками, то вона принципово не міняється: 14,8 для дівчат, 14,2 для хлопців (дані 2023); 15,1 та 14,4 (2018); 14,8 та 13,9 (2006).

Про ранній сексуальний дебют частіше повідомляють сільські підлітки, ніж їхні міські ровесники (відповідні показники становлять 16% та 10%).

Схильність вступати в сексуальні стосунки з партнером старше за себе частіше демонструють дівчата. Серед респонденток, які мають сексуальний досвід, 40% повідомили, що їхній перший партнер був повнолітнім (віком 18 років і старше). Серед опитаних хлопців аналогічний показник становить 19% (вдвічі менше).

Романтичні стосунки та сексуальна поведінка, з одного боку, є важливим етапом розвитку молодої людини, що сприяють позитивній психосоціальній адаптації. Водночас деякі види сексуальної поведінки можуть бути проявом соціально-психологічної дезадаптації та пов’язані з ризиком негативних наслідків. Йдеться про захворювання, що передаються статевим шляхом, небажані вагітності (більшість з яких зазвичай штучно переривається), психологічні травми. Поширеність ризикованої сексуальної поведінки зумовлена зниженням віку сексуальної ініціації (дебюту), недостатнім рівнем сексуальної культури та медичної грамотності.

Опитування показало, що дві третини респондентів (65%) при першому сексуальному контакті використовували презерватив. Це досить багато, але тим не менше, для третини підлітків перший сексуальний досвід був пов’язаний з ризиком негативних наслідків. Особливо ризикованою була сексуальна ініціація для 13-річних респондентів: серед них лише 31% використовували презерватив, а серед 14-річних – лише половина.

Чим пізніше відбувається сексуальний дебют, тим більш зважено, відповідальніше підлітки ставляться до безпечного сексу. Серед 17-річних респондентів три чверті використовували презервативи під час першого сексуального контакту. 

Дівчата більше, ніж хлопці, приділяють увагу безпеці першого сексуального контакту. Якщо серед дівчат 70% повідомили, що їхній партнер використовував презерватив, то серед хлопців – 61%. Міські підлітки під час сексуального дебюту частіше використовують презерватив, ніж їхні сільські ровесники. Це можна пояснити вищим рівнем сексуальної культури і тим, що сільські підлітки зазвичай дещо раніше здобувають перший сексуальний досвід (ці обставини взаємопов’язані).

Як зазначалося, дві третини опитаних (65%) вступали у статеві стосунки двічі або й частіше. Однак показники, що характеризують використання презерватива під час останнього сексуального контакту, є близькими до тих, що характеризують сексуальний дебют. Зокрема, під час останнього сексуального контакту використовували презерватив 61% опитаних підлітків.

У Фонді зазначають, що обізнаність про сексуальне здоров’я є інвестицією у здорове, безпечне та відповідальне майбутнє нашої молоді. Елементи сексуальної освіти вже є в шкільних предметах, але потрібна система, адаптована до віку. Наприклад, у початковій школі необхідно вивчати тіло, коректну термінологію та поняття особистих кордонів, а у старшій — згоду на секс та засоби контрацепції. Однак через те, що у школах окремого предмету з комплексної сексуальної освіти немає, діти та молодь змушені шукати відповіді на життєво важливі питання по окремих питаннях і у не завжди безпечних та доказових джерелах.  Як наслідок, вони не є достатньо обізнані про базові поняття: кордони тіла, гігієна, згода на секс, принципи безпечного сексу, захист від інфекцій, що передаються статевим шляхом, та підліткової вагітності тощо. 

Учасники заходу працювали над практичними механізмами імплементації КСО в програму Нової української школи  та адаптацією європейських стандартів до українських реалій. Особливу увагу приділили питанням доступності комплексної сексуальної освіти, профілактики ІПСШ, ранніх вагітностей та трансформації медичних послуг для підлітків за досвідом клінік, дружніх до молоді.

Захід було проведено за підтримки Міжнародної федерації планування сім’ї — IPPF.

Відеозапис події доступний за посиланням (таймкод виступу 53:21).

Джерело фото сторінка Фонду у Facebook